Strategisk plan

ide

I vår strategiske plan har vi valgt kjerneområdene grunnleggende ferdigheter sammen med framtidsrettede ferdigheter som "evne til å skape, gå i dybden, tenke kritisk, utforskende, etisk og bærekraftig på tvers av fag". En undervisning som legger til rette for elevmedvirkning, autentisk problemløsning og utforskende praksis utfordrer oss på mange plan. For å få til dette må vi å utvikle og utfordre oss selv pedagogisk, organisatorisk og strukturelt.

Område 1: Grunnleggende ferdigheter. Kartlegginger (NP 8.trinn) viser at elevenes resultater i lesing, skriving og regning må løftes. Vi vil jobbe med å forbedre egen praksis i oppfølging av elevresultater, slik at tidlig innsats og intensive tiltak kan settes inn på alle trinn. Skolen har allerede etablert gode arenaer for kollektiv læring, og disse vil bli brukt til å forbedre egen praksis i arbeidet med lesing, skriving og regning. Samtidig må vi bli enda bedre på å inkludere også de som strever med språk i den faglige læringen.

Område 2: Kompetanse for fremtiden. Tiurleiken skole har siden 2019 jobbet med læring på tvers av fag gjennom tverrfaglige temaplaner. Vi ønsker å skape helhet og sammenheng i skolehverdagen, og at elevene opplever sin læring som relevant og meningsfull. Med nye læreplaner forsker vi videre på egen praksis, særlig knyttet til elevaktiv og utforskende undervisning. Ved siden av lærende møter og aksjonslæring på ny praksis, må vi utfordre oss selv på egne systemer og strukturer for å nærme oss en praksis der dybdelæring, elevmedvirkning og utforskende praksis er en naturlig del av skolehverdagen.

Område 3: Et inkluderende fellesskap som bygger trygghet og identitet. Et trygt og godt læringsmiljø må ligge til grunn for all læring. Tiurleiken skole har i flere år jobbet med en traumesensitiv tilnærming, og har over tid bygget kompetanse og systemer for å inkludere alle i skolehverdagen. Fremover vil vi knytte faglig og sosial læring enda tettere sammen, og jobbe for at alle ansatte i skolesystemet er kompetente til å støtte barna i sin sosiale utvikling. Vi er i en bydel som støtter oss på å bygge laget rundt eleven, og gleder oss til å jobbe enda tettere med bydelen om å skape en trygg og god oppvekst for barna på Romsås.

Strategisk plan:

Presentasjonsplan 2022